Ik ben uniek! Ehh, maar waarin precies?

De 4 hamvragen waar het hier om gaat zijn:
1. Wie help ik?
Wie is jouw doelgroep? Nu ga ik er in dit blog van uit dat je dit helder hebt. Dat je weet wie je doelgroep is en dat je weet wie dat zijn. Hiermee geef je er nu met goed gevoel uiting aan dat je déze groep mensen aanspreekt, dat dít de groep mensen is met wie jij wilt samenwerken en die jij wilt helpen. Tevens geef je kort aan waarmee je ze helpt.
Dus: ik help…. of ik werk met….
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat je geen generalist (meer) bent, maar een specialist.
2. Waarom wil je deze groep mensen helpen?
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat je echt betrokken bent bij het succes of bij de oplossing van het probleem van jouw klant. Dat je hier samen met jouw klant aan werkt en dat je dus niet alleen geld wilt verdienen, maar dat je wilt dat het goed gaat met je klant, dat deze succes heeft en kan groeien. En dat jij daar een bijdrage aan wilt leveren.
Dus: ik geloof dat…
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat je een specialist bent die echt betrokken is bij jouw klant.
3. Waarom ben ik gekwalificeerd?
Hier geef je aan welke ervaring je hebt opgedaan dat jij in de positie bent om de hulp te bieden die de klant nodig heeft. Het gaat hier dus niet om opleidingen, maar om werk- en levenservaring. Er zijn immers meer mensen die dezelfde opleiding hebben gedaan als jij, dus daarmee onderscheid je je niet van andere professionals. De ervaring die jij hebt opgedaan kan concreet op het gebied van werk zijn, maar ook zeker ook op het gebied van persoonlijke ervaring. Je mag hier ook zeker iets van jouzelf als persoon, als mens laten zien. Hier kun je je klanten in het kort persoonlijk kennis en contact laten maken met jou. Geef uiting aan het feit dat jij perspectief hebt.
Dus: ik kan….
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat jij een expert bent
4. Waar ga ik heen?
Hier geef je aan wat jouw visie is op het werk dat je doet en wat je daarmee wilt bereiken. Welk verschil wil jij maken ten aanzien van het grotere geheel? Op welke manier wil jij graag de wereld verbeteren? Het effect hiervan is, dat je verantwoordelijkheid neemt voor jouw deel van het grotere geheel en dat je bereid bent daarin de leiding op je te nemen. Mensen zijn geneigd een leider te volgen en dit gegeven herbergt dan ook de belofte dat jij daadwerkelijk dat verschil zult kunnen gaan maken!
Dus: ik droom van….
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat jij een leider bent.
Positionering in de praktijk
Een goede positionering is voor iedere onderneming belangrijk, maar in het bijzonder natuurlijk voor ondernemers waarvan er veel zijn. Zoals webdesigners, diëtisten, accountants, advocaten, aannemers en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Zo richt ik mij bijvoorbeeld op coaches en therapeuten, omdat ik juist deze doelgroep wil helpen bij het zich onderscheiden van alle andere coaches en therapeuten. Er zijn alleen al 40.000 coaches in Nederland! Omdat ik zelf ook (droomanalyse) coach ben voel ik mij verwant aan deze doelgroep en heb ik opgedane ervaring en expertise die mij meerwaarde geven ten aanzien van andere webdesigners. Ook ben ik sinds 5 jaar zzp-er en heb daar de nodige ervaring in opgedaan.
Een klant die door mij een website laat maken, krijgt dan ook veel meer dan alleen een website. Ik stimuleer mijn klanten om te focussen op hun doelgroep, om keuzes te maken ten aanzien van product en werkzaamheden, om zich te specialiseren in een richting die door hen zelf gekozen is. Ik geef advies over geschikte content die bijdraagt aan het vormgeven en die uiting geeft aan de expert-positie van mijn klanten. Ik werk met coaches en therapeuten die willen groeien in hun onderneming, die meer zichtbaar willen zijn op internet, die een overzichtelijke website willen die bovendien bijdraagt aan het aantrekken van nieuwe klanten. Klanten die een website willen waarin echt aandacht is besteed aan hen en die niet in een algemeen format gevat willen worden!
De klanten met wie ik samenwerk delen het inzicht dat online zichtbaarheid en vindbaarheid voortkomen uit het maken van keuzes ten aanzien van hun eigen, authentieke kwaliteiten. Dat deze uniciteit tot uiting komt in de wijze waarop wij samen hun website inrichten, bijvoorbeeld door het schrijven van relevante blogs en het gebruik van social media. Klanten die weten dat het belangrijk is om contact te hebben met hun klanten door regelmatig te vragen wat zij nodig hebben en die niet meer in de valkuil willen stappen door ervan uit te gaan te wéten wat hun klanten nodig hebben.
En wat is hierop uw antwoord?
Nu zijn we natuurlijk reuze benieuwd naar de antwoorden die jij gevonden hebt op deze vragen. Ik wil je dan ook van harte uitnodigen om deze te delen via een reactie op dit artikel! Heb je misschien nog vragen of overwegingen, stel ze dan ook! Jouw vragen zijn wellicht ook die van iemand anders.
P.s. Denk je dat anderen iets kunnen hebben aan dit artikel? Voel je vrij ‘m te delen!
0 reacties