IN 4 STAPPEN NAAR JE ONDERNEMERSIDENTITEIT
Leadgenerator, deel 2
Ik ben uniek! Ehh, maar waarin precies?
Ester Krause
In mijn vorige blogartikel ben ik ingegaan op de structuur van de leadgenerator. Daarin ging ik in grote lijnen de pagina’s langs met advies voor de inhoud daarvan. Nu ga ik dieper in op pagina nr. 5: ‘About me’.  Op deze pagina geef je weer wie je helpt of met wie je werkt, waarom je dat wilt en doet, waarom jij daartoe gekwalificeerd bent en ten slotte waar je naartoe gaat met het werk dat je doet.
De antwoorden op deze vragen vormen jouw positionering: deze antwoorden geven precies weer waarom jij anders bent dan anderen, waarin jij verschilt van andere professionals en dus wat jou uniek maakt. Dit verhaal is daarmee heel expliciet en je filtert hiermee dan ook je potentiële klanten uit. Iemand die zich aangesproken voelt door jouw doel en werkwijze zal zich dus sneller tot jou wenden voor advies en opdracht. Iemand die zich niet aangetrokken voelt zal op dit punt afhaken en dat is dus ook helemaal niet erg! Waarom zou je immers met klanten willen werken die jouw visie en doel niet delen? Juist deze klanten vragen erg veel van je aandacht en binnen jullie samenwerking ontstaat geen of onvoldoende flow. Deze klanten zorgen ervoor dat jij je leeg getrokken voelt en geven je wellicht het gevoel dat jij er meer moeite in stopt dan zij.
Dat kan dus anders! Door heel goed en expliciet jouw doelgroep, jouw visie en jouw werkwijze te communiceren trek je precies die klanten aan die dit met jou delen. Deze klanten zullen jou laten groeien in je werk omdat er synergie ontstaat in de samenwerking. Zij groeien ook waardoor zij een meerwaarde ervaren aan jouw product of dienst. Zij worden enthousiaste klanten die bij jou terug zullen willen komen en zij zijn degene die vol overtuiging reclame gaan maken voor jou, wat jou weer nieuwe klanten oplevert. Samengevat gaan dit soort samenwerkingsverbanden je meer energie, meer klanten en meer inkomsten geven!
De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen zijn: wie help ik, waarom wil ik deze groep mensen helpen, waarom ben ik gekwalificeerd en wat is mijn visie?

De 4 hamvragen waar het hier om gaat zijn:

1. Wie help ik?
Wie is jouw doelgroep? Nu ga ik er in dit blog van uit dat je dit helder hebt. Dat je weet wie je doelgroep is en dat je weet wie dat zijn. Hiermee geef je er nu met goed gevoel uiting aan dat je déze groep mensen aanspreekt, dat dít de groep mensen is met wie jij wilt samenwerken en die jij wilt helpen. Tevens geef je kort aan waarmee je ze helpt.

Dus: ik help…. of ik werk met….
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat je geen generalist (meer) bent, maar een specialist.

2. Waarom wil je deze groep mensen helpen?
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat je echt betrokken bent bij het succes of bij de oplossing van het probleem van jouw klant. Dat je hier samen met jouw klant aan werkt en dat je dus niet alleen geld wilt verdienen, maar dat je wilt dat het goed gaat met je klant, dat deze succes heeft en kan groeien. En dat jij daar een bijdrage aan wilt leveren.

Dus: ik geloof dat…
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat je een specialist bent die echt betrokken is bij jouw klant.

3. Waarom ben ik gekwalificeerd?
Hier geef je aan welke ervaring je hebt opgedaan dat jij in de positie bent om de hulp te bieden die de klant nodig heeft. Het gaat hier dus niet om opleidingen, maar om werk- en levenservaring. Er zijn immers meer mensen die dezelfde opleiding hebben gedaan als jij, dus daarmee onderscheid je je niet van andere professionals. De ervaring die jij hebt opgedaan kan concreet op het gebied van werk zijn, maar ook zeker ook op het gebied van persoonlijke ervaring. Je mag hier ook zeker iets van jouzelf als persoon, als mens laten zien. Hier kun je je klanten in het kort persoonlijk kennis en contact laten maken met jou. Geef uiting aan het feit dat jij perspectief hebt.

Dus: ik kan….
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat jij een expert bent

4. Waar ga ik heen?
Hier geef je aan wat jouw visie is op het werk dat je doet en wat je daarmee wilt bereiken. Welk verschil wil jij maken ten aanzien van het grotere geheel? Op welke manier wil jij graag de wereld verbeteren? Het effect hiervan is, dat je verantwoordelijkheid neemt voor jouw deel van het grotere geheel en dat je bereid bent daarin de leiding op je te nemen. Mensen zijn geneigd een leider te volgen en dit gegeven herbergt dan ook de belofte dat jij daadwerkelijk dat verschil zult kunnen gaan maken!

Dus: ik droom van….
Met het beantwoorden van deze vraag geef je aan dat jij een leider bent.

Positionering in de praktijk

Een goede positionering is voor iedere onderneming belangrijk, maar in het bijzonder natuurlijk voor ondernemers waarvan er veel zijn. Zoals webdesigners, diëtisten, accountants, advocaten, aannemers en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Zo richt ik mij bijvoorbeeld op coaches en therapeuten, omdat ik juist deze doelgroep wil helpen bij het zich onderscheiden van alle andere coaches en therapeuten. Er zijn alleen al 40.000 coaches in Nederland! Omdat ik zelf ook (droomanalyse) coach ben voel ik mij verwant aan deze doelgroep en heb ik opgedane ervaring en expertise die mij meerwaarde geven ten aanzien van andere webdesigners. Ook ben ik sinds 5 jaar zzp-er en heb daar de nodige ervaring in opgedaan.

Een klant die door mij een website laat maken, krijgt dan ook veel meer dan alleen een website. Ik stimuleer mijn klanten om te focussen op hun doelgroep, om keuzes te maken ten aanzien van product en werkzaamheden, om zich te specialiseren in een richting die door hen zelf gekozen is. Ik geef advies over geschikte content die bijdraagt aan het vormgeven en die uiting geeft aan de expert-positie van mijn klanten. Ik werk met coaches en therapeuten die willen groeien in hun onderneming, die meer zichtbaar willen zijn op internet, die een overzichtelijke website willen die bovendien bijdraagt aan het aantrekken van nieuwe klanten. Klanten die een website willen waarin echt aandacht is besteed aan hen en die niet in een algemeen format gevat willen worden!

De klanten met wie ik samenwerk delen het inzicht dat online zichtbaarheid en vindbaarheid voortkomen uit het maken van keuzes ten aanzien van hun eigen, authentieke kwaliteiten. Dat deze uniciteit tot uiting komt in de wijze waarop wij samen hun website inrichten, bijvoorbeeld door het schrijven van relevante blogs en het gebruik van social media. Klanten die weten dat het belangrijk is om contact te hebben met hun klanten door regelmatig te vragen wat zij nodig hebben en die niet meer in de valkuil willen stappen door ervan uit te gaan te wéten wat hun klanten nodig hebben.

En wat is hierop uw antwoord?
Nu zijn we natuurlijk reuze benieuwd naar de antwoorden die jij gevonden hebt op deze vragen. Ik wil je dan ook van harte uitnodigen om deze te delen via een reactie op dit artikel! Heb je misschien nog vragen of overwegingen, stel ze dan ook! Jouw vragen zijn wellicht ook die van iemand anders.

P.s. Denk je dat anderen iets kunnen hebben aan dit artikel? Voel je vrij ‘m te delen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

E-boek de Ultieme website

De Ultieme Website

In dit e-book leg ik uit wat de opbouw is van een goede website en welke gedachten en beproefde kennis daarachter zit. Voor elke pagina geef ik je heldere en concrete opdrachten zodat je direct aan de slag kunt om je website te optimaliseren of om teksten voor je nieuwe website te gaan schrijven.

AVG toestemming

Je aanvraag is succesvol verzonden! Je ontvangt nu eerst een email waarin je jouw email adres kunt bevestigen en vervolgens ontvang je de downloadlink. Dank je voor je interesse!

Pin It on Pinterest