DE PRINCIPES VAN EEN WEBSITE DIE KLANTEN HELPT GENEREREN

Deel 1
De leadgenerator

Ester Krause

Wil je graag dat je website je helpt bij het vinden en aantrekken van nieuwe klanten? daar is een speciale tool voor, de leadgenerator. Dit is een type website die zich onderscheidt van de meeste gebruikelijke websites omdat deze er puur op gericht is een aantal marketingdoelen te realiseren. Het is een website die een bepaalde mindset vergt en die om heldere, duidelijk omschreven te behalen doelen vraagt.

De leadgenerator kent een duidelijke structuur, en heeft een goed onderbouwde visie die daaraan ten grondslag ligt. Dit type website heeft pakweg drie doelen:

  1. Je mailinglijst te laten groeien via de optin
  2. De mensen op je mailinglijst ‘startende’ klanten te laten worden, door ze een onweerstaanbaar kennismakingsaanbod te doen (je front-end)
  3. Je positie als een expert te vergroten waardoor je sneller het vertrouwen van je potentiële klanten krijgt.

Let op: één groot verschil met een brochure website, is dat je géén back-end producten aanbiedt op deze site! Een back-end product is datgene waar je eigenlijk je omzet uit genereert. Als je coach bent is dat bijvoorbeeld je 1-op-1 begeleiding, opleidingen die je aanbiedt enzovoorts. Deze website zorgt ervoor dat mensen die jou nog niet (goed) kennen de gelegenheid krijgen kennis te maken met jou en een op een laagdrempelige aanbieding in te gaan. Als je bijvoorbeeld een workshop aanbiedt, kun je na afloop hiervan een back-end aanbieding doen. Op deze manier heb je een know-like-trust situatie gecreëerd: eerst leren je potentiele klanten je kennen, dan vinden ze je (hopelijk ;)) aardig en vervolgens vertrouwen ze je met hun geld. Pas daarna heb je een nieuwe klant!

Positionering

Vraag je af welk probleem je wilt oplossen voor je klanten. Waar wil je hen bij helpen? Wat hebben zij werkelijk aan jouw product en wie is die klant die dat ook nodig heeft? Met andere woorden: wie is je doelgroep? Heb je wel eens aan je klanten gevraagd wat jij voor ze kan doen? Misschien hebben ze wel iets heel anders van je nodig dan je nu aanbiedt!

Laat duidelijk in je communicatie naar voren komen dat je openstaat voor de vraag van je klant en lever veel informatie die waardevol is voor je klant. Zie je website niet alleen als jouw reclamezuil maar ook als bibliotheek van informatie die voor je klant leerzaam is. Laat je klanten zien en lezen, dat jij weet waarover je het hebt. Schrijf bijvoorbeeld blogberichten, maak gebruik van social media, maak videofilms waarin je tevreden klanten aan het woord laat die vertellen over hoe jij hen hebt geholpen. Een website die waardevolle info biedt, stimuleert je (potentiële) klant om je site te blijven te bezoeken en je met ieder nieuw bezoek steeds meer als een expert te gaan zien. Zo bouw je een contact op met iemand die misschien niet meteen, maar wel in de toekomst bij jou gaat afnemen.

De leadgenerator ziet er dan zo uit:

1. De eerste pagina is erop ingericht om in eerste plaats duidelijk te maken met welk probleem jij jouw doelgroep helpt. Benoem helder en duidelijk wat de gevolgen zijn die jouw potentiele klanten ervaren van dit probleem. Belangrijkste doel van deze pagina is je mailinglist te vergroten met mensen die zelf hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw oplossingen.

Mailinglijst  Dit kun je doen door een zogenaamde opt-in aan te bieden. Wat je hiermee doet, is je klant om hun e-mail adres vragen en in ruil daarvoor iets weg te geven aan de klant waar deze echt iets aan heeft. Dit kan een tekst met informatie zijn die voor hem of haar relevant is. Enerzijds laat je hiermee zien dat jij weet waar je het over hebt en anderzijds omdat je hierin informatie weggeeft waar de klant al zelf mee verder kan. Dit stelt klanten in de gelegenheid om vanuit een bekrachtigd gevoel eventueel verder met jou in zee te willen gaan.

Nieuwsbrief Regelmatig contact met je (potentiële) klanten is erg belangrijk. Het is voor hen goed om te weten dat jij actief met je onderneming bezig bent en tegelijkertijd zorg jij ervoor dat zij voorzien worden van informatie die voor hen van belang is. Stuur daarom op zeer regelmatige basis nieuwsbrieven aan de klanten op jouw lijst. Heb je een nieuwe blog geschreven? Mail hem rond. Organiseer je een workshop of lezing: idem dito. Goeie tip: verzin een ander woord voor ‘nieuwsbrief’ (deze aanduiding laat bij veel mensen al meteen de aandacht verminderen)!

Call-to-action Zorg voor een duidelijke call-to-action. Vertel je bezoekers wat je wilt dat ze doen en ook waarom en hoe ze dat moeten doen.

Let op: de opt-in moet goed zichtbaar zijn bij het laden van de pagina! Zet deze dus zo hoog mogelijk op de pagina zodat de bezoeker niet eerst naar beneden gescrold hoeft te hebben om  ‘m te zien. Je kunt natuurlijk ook voor een pop-up kiezen, dan is ie zeker niet te missen. 

De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen zijn: wie help ik, waarom wil ik deze groep mensen helpen, waarom ben ik gekwalificeerd en wat is mijn visie?

2. De tweede pagina  betreft de ‘De onweerstaanbare aanbieding’ Dit is een aanbod waarbij je jouw klant kennis laat maken met jou en je bedrijf en deze maar weinig risico hoeft te lopen of geld aan uit te geven. Wat kun jij je potentiële klant bieden waardoor ze vertrouwen krijgen in jouw diensten? Een (bijna) gratis workshop misschien? Of een gratis intake of lezing? Wat zou bij jouw onderneming een ‘onweerstaanbare aanbieding’ kunnen zijn? Let er wel op dat jouw aanbieding er niet voor zorgt dat jij erbij inschiet! Gratis betekent vaak wel dat je er bijvoorbeeld wel een onkostenvergoeding voor de huur van een ruimte o.i.d. vraagt!

3. De derde pagina  is een ‘over ons/mij’ pagina. Deze pagina is erg belangrijk voor je positionering en helpt je geloofwaardigheid te krijgen. Je positionering bestaat uit het beantwoorden van vier vragen:

  1. Wie wil ik helpen? Ik help…
  2. Waarom wil ik helpen? Ik geloof ….
  3. Waarom ben ik gekwalificeerd? Ik kan….
  4. Waar ga ik heen? Ik droom….

Hierover meer in deel 2 van dit blog

4. De vierde pagina  bevat de zogenaamde FAQ’s. Leg bij voorbaat al vragen uit die (potentiële) klanten zouden kunnen hebben. Zo hoef je ook niet telkens dezelfde vragen te beantwoorden. Nodig tegelijkertijd ook uit tot het stellen van vragen, zo kun je concreet contact onderhouden en de FAQ’s aanvullen.

5. De vijfde pagina  is de blogpagina. Je blog is erg belangrijk! Met jouw blogberichten kun je je klanten voorzien van de informatie die voor hen interessant is. Naarmate jij hen meer en meer relevante informatie geeft, versterkt dit hun vertrouwen in jou, leren ze je beter kennen en zien ze je steeds meer als een expert. Dit zorgt ervoor dat ze vroeg of laat jouw klant gaan worden en hopelijk ook blijven! Tevens is dit een manier om hen te stimuleren jou te vertellen wat jij voor hen zou kunnen doen. Hoe meer jij op de hoogte bent wat jouw klanten nodig hebben, des te beter kun je je product of dienst afstemmen op jouw doelgroep en dit leidt weer tot meer klanten!

6. De zesde pagina  bevat je contactinformatie. Het is belangrijk voor de internetgebruiker om te weten dat hij/zij met een bestaande persoon of bedrijf te maken heeft. Geef daarom kloppende contactinformatie zoals adresgegevens, email-adres en telefoonnummer(s). Deze pagina helpt je vertrouwen te winnen. Deze pagina kun je natuurlijk ook ergens anders in de rij neerzetten, dat hoeft niet de vierde pagina te zijn.

Hiermee heb je een uitstekende kapstok voor jouw leadgenerator in handen! Heb je hier vragen over? Laat het weten in via een comment!

P.s. Deel dit artikel met iedereen die met deze informatie intesessant zou kunnen vinden!

0 reacties

Een reactie versturen