Het perfecte recept voor een opt-in | het voorgerecht

Blog

What’s cookin’?opt-in
Wat is een opt-in? ‘To opt’ is vertaald uit het Engels ‘kiezen’ en dat maakt dat opt-in dan betekent ‘kiezen voor’. Bij opt-in heeft de eigenaar van een e-mail adres expliciet en aantoonbaar toestemming gegeven voor het ontvangen van een e-mail van een bepaalde mailinglist.

Wat is een dubbele opt-in? Om er echter zeker van te zijn dat het juiste mailadres is opgegeven, en niet dat van iemand anders bijvoorbeeld, kan er gekozen worden voor een dubbele opt-in. De abonnee moet dan eerst het adres bevestigen via een bevestigingsmail.

Waarom zou iemand jou zijn email adres geven?
Door er iets tegenover te stellen! Je geeft ze iets waar zij écht iets aan hebben, een tekst bijvoorbeeld waarin je de meest voorkomende problemen bespreekt waar jouw doelgroep tegenaan loopt.
Met deze tekst kun je een aantal dingen bereiken:

  • Je kunt solide en waardevolle info geven aan de lezer. Dat mag een stuk of 10 pagina’s beslaan, mag ook korter maar niet veel langer anders wordt de kans om daadwerkelijk gelezen te worden een stuk kleiner.
  • Je kunt een klant pré-kwalificeren als potentiële klant. Potentiële klanten die zich niet aangesproken voelen door jouw artikel of door jouw diensten, wil je immers ook niet als klant. Omgekeerd zullen klanten die wel resoneren met wat jij te bieden hebt al veel eerder een gevoel van vertrouwen in jou ontwikkelen!
  • Je kunt je positioneren als expert.
  • Je kunt je dankbaarheid tonen voor het geven van hun email-adres of het invullen van een survey bijvoorbeeld.
  • Je kunt afsluiten met een toegankelijke en vriendelijke call-to-action waarin je jouw diensten aanbied.

Welke ingrediënten gebruik je?
Klanten gaan over het algemeen zoeken naar informatie wanneer zij een probleem hebben waar ze een oplossing voor zoeken. Het benoemen van specifieke problemen levert zo dus bijvoorbeeld bezoekers van je website op wanneer ze via Google op je blog terechtkomen.
Mensen die zoeken naar informatie lezen ook liever geen lange lappen tekst, maar scannen puntsgewijs door teksten heen. Hoewel dit artikel dus aanzienlijk langer mag zijn dan een blogtekst bijvoorbeeld, is het wel van belang dat je deze overzichtelijk houdt, goed in leesbare delen onderverdeeld én een goed plan hebt voordat je gaat schrijven.
Een manier om een probleem te benoemen is om bijvoorbeeld ‘de  …. meest gemaakte fouten bij…. ‘ te  beschrijven. Hiermee sla je namelijk een paar vliegen in één klap: je benoemt een probleem, je benoemt een oplossing waarmee je laat zien dat je weet waar je het over hebt én je geeft de klant advies over hoe dat te doen. Daarmee geef je dus iets waardevols cadeau, iets wat klanten erg zullen waarderen.

  1. Benoem nu voor jezelf het probleem waarvan je weet dat veel klanten tegenaan lopen. Je hoeft niet alles zelf te bedenken! Combineer jouw kennis met die van Google en je komt in no-time een stuk verder in de onderwerpen die je gaat beschrijven.
  2. Ga zoeken in Google en zie wat anderen al hebben geschreven over dezelfde problematiek.
  3. Lees alle relevante artikelen die je kunt vinden.
  4. Maak een lijst van de meest gemaakte fouten, die de meeste pijn veroorzaken én waarbij jij kunt helpen. Beperk je tot maximaal 10 stuks, maar 5 of 7 is ook prima (oneven getallen schijnen het vaak het best te doen).
  5. Maak het op in Word bijvoorbeeld die je later op gaat slaan als PDF.

lees hier het vervolg!

 

Wat zijn jouw ervaringen met opt-ins?  Deel het met ons!

P.s Denk je dat iemand gebaat is bij dit artikel? Voel je vrij ‘m te delen!

E-boek de Ultieme website

De Ultieme Website

In dit e-book leg ik uit wat de opbouw is van een goede website en welke gedachten en beproefde kennis daarachter zit. Voor elke pagina geef ik je heldere en concrete opdrachten zodat je direct aan de slag kunt om je website te optimaliseren of om teksten voor je nieuwe website te gaan schrijven.

AVG toestemming

Je aanvraag is succesvol verzonden! Je ontvangt nu eerst een email waarin je jouw email adres kunt bevestigen en vervolgens ontvang je de downloadlink. Dank je voor je interesse!

Pin It on Pinterest