Het perfecte recept voor een opt-in | hoofdgerecht

Blog

Dit is deel 2 van het blog over het schrijven van een opt-in. Lees hier deel 1!

Hoe bouw je de tekst op?opt-in2
De tekst die je gaat schrijven heeft schematisch gezien deze opbouw:

Deel 1 Introductie
Je beschrijft waarom het in de arm nemen van een specialist zo belangrijk is. Het is immers best riskant om de verschillende redenen die je gaat beschrijven. Ook geef je aan hoe gemakkelijk het is om hier fouten bij te maken. Ten slotte leg je uit wat het de klant kan kosten om deze fouten te maken.

Deel 2 De fouten
Gebruik nu maximaal 1 pagina per fout/ vergissing. Begin met het beschrijven van de vergissing zelf, dan met wat het een klant kost om die vergissing te maken en sluit af met hoe de klant die fout kan vermijden.

Deel 3 Conclusie
Vat nu je tekst samen in de conclusie en verwerk je call-to-action erin. Nodig ook zeker uit om contact te maken met jou!

Deel 4 About me
Vertel hier wie je bent, dit kun je overnemen van je site waar je dat natuurlijk al hebt staan.
Ten slotte maak je hier een PDF van en je hebt een periode lang iets waardevols om weg te geven aan je (potentiële) klanten, waar je zelf maar één keer werk aan hebt!

Verwerk ‘m in je website
Nu is het natuurlijk zaak om de opt-in op je website te zetten, bij voorkeur op de homepage, maar hoe doe je dat? Er zijn globaal drie  manieren om dat te doen:

1. Handmatig versturen na aanvraag via een reactieformulier op je site. Dit is natuurlijk wel nogal houtje-touwtje…. Hoewel het gratis is,  is het wel omslachtig en zorgt het ervoor dat de aandacht van je bezoeker al weg is, voordat de opt-in bij hem aankomt.

2. Via Mailchimp (of een ander nieuwsbriefprogramma) is het mogelijk een autoresponder functie aan te zetten. Hiermee kun je instellen dat iemand die zijn emailadres achterlaat jouw opt-in automatisch toegestuurd krijgt per mail. Deze heb je dan ofwel opgemaakt in Mailchimp zelf, of je hebt de PDF geupload naar Mailchimp. Deze autoresponder (om meerdere redenen handig) kost echter wel geld…. Ongeveer € 10,- per maand.

3. Via een plugin in je website, bij voorbeeld Subscribe & Download. Hiermee kun je vanuit je site een formulier aanmaken, deze publiceren op je site, je opt-in als PDF in je mediabibliotheek zetten en de gebruiker ontvangt na het opgeven van zijn emailadres de downloadlink in zijn mailbox. Ook heeft deze plugin een mogelijkheid om de lijst met gebruikers te koppelen aan Mailchimp, dat scheelt handmatig overzetten van gegevens! Deze optie kost eenmalig ongeveer € 15,- voor de aanschaf van de plugin.

Wat zijn jouw ervaringen met opt-ins?  Deel het met ons!

P.s. Denk je dat iemand gebaat is bij dit artikel? Voel je vrij ‘m te delen!

E-boek de Ultieme website

De Ultieme Website

In dit e-book leg ik uit wat de opbouw is van een goede website en welke gedachten en beproefde kennis daarachter zit. Voor elke pagina geef ik je heldere en concrete opdrachten zodat je direct aan de slag kunt om je website te optimaliseren of om teksten voor je nieuwe website te gaan schrijven.

AVG toestemming

Je aanvraag is succesvol verzonden! Je ontvangt nu eerst een email waarin je jouw email adres kunt bevestigen en vervolgens ontvang je de downloadlink. Dank je voor je interesse!

Pin It on Pinterest