De kapstok van de ideale website

Blog

website-kapstok-blog

Weet je niet hoe te beginnen aan je nieuwe website? Kamp je misschien met een onoverzichtelijke website? Weet je dat je opmaak niet goed zit en je teksten niet lekker lopen, maar niet hoe je dat kunt veranderen? Dan is dit artikel interessant voor je!

De ideale website kent een duidelijke (boom)structuur, en heeft een goed onderbouwde visie die daaraan ten grondslag ligt. Behalve informatievoorziening heeft jouw website nog drie andere doelen:

  1. Je mailinglijst te laten groeien.
  2. De mensen op je mailinglijst ‘startende’ klanten te laten worden.
  3. Je positie als een expert te vergroten waardoor je sneller het vertrouwen van je potentiële klanten krijgt.

Positionering
Vraag je af welk probleem je wilt oplossen voor je klanten? Waar wil je hen bij helpen? Wat hebben zij werkelijk aan jouw product en wie is die klant die dat ook nodig heeft? Met andere woorden: wie is je doelgroep? Heb je wel eens aan je klanten gevraagd wat jij voor ze kan doen? Misschien hebben ze wel iets heel anders van je nodig dan je nu aanbiedt!

Laat duidelijk in je communicatie naar voren komen dat je openstaat voor de vraag van je klant en lever veel informatie die waardevol is voor je klant. Zie je website niet alleen als jouw reclamezuil maar ook als bibliotheek van informatie. Laat je klanten zien en lezen, dat jij weet waarover je het hebt. Schrijf bijvoorbeeld blogberichten, maak gebruik van social media, maak videofilms waarin je tevreden klanten aan het woord laat die vertellen over hoe jij hen hebt geholpen. Een website die waardevolle info biedt, stimuleert je (potentiële) klant om je site te blijven te bezoeken en je met ieder nieuw bezoek steeds meer als een expert te gaan zien. Zo bouw je een contact op met iemand die misschien niet meteen, maar wel in de toekomst bij jou gaat afnemen.

website-kapstok2-blogDe ideale website ziet er dan zo uit:

1. De eerste pagina is erop ingericht om in eerste plaats duidelijk te maken wat jouw bedrijf doet of verkoopt. Dat kan heel kort en to-the-point. Van hieruit kun je verwijzingen maken naar een pagina verderop in je site om daar meer uitleg over te geven.

Mailinglijst Vervolgens is het heel belangrijk dat deze pagina bezoekers ertoe prikkelt zich in te schrijven op jouw mailinglijst. Dit kun je doen door een zogenaamde opt-in aan te bieden. Wat je hiermee doet, is iets weggeven aan de klant waar deze echt iets aan heeft (een tekst met informatie die voor hem relevant is omdat deze deel uitmaakt van jouw specifiek doelgroep is of een e-book bijvoorbeeld). Deze opt-in heb je al klaarliggen, dus jou kost het weinig moeite!

Nieuwsbrief Regelmatig contact met je (potentiële) klanten is erg belangrijk. Het is voor hen goed om te weten dat jij actief met je onderneming bezig bent en tegelijkertijd zorg jij ervoor dat zij voorzien worden van informatie die voor hen van belang is. Stuur daarom op zeer regelmatige basis nieuwsbrieven aan de klanten op jouw lijst.

Call-to-action Zorg voor een duidelijke call-to-action. Vertel je bezoekers wat je wilt dat ze doen en ook hoe ze dat moeten doen.

2. De tweede pagina  betreft de ‘De onweerstaanbare aanbieding’ Dit is een aanbod waarbij je jouw klant veel biedt en deze er maar weinig moeite voor hoeft te doen. Wat kun jij je potentiële klant bieden waardoor ze meer geneigd zijn jouw dienst of product af te gaan nemen? Een workshop tegen scherp tarief misschien? Of een intake of lezing met flinke korting? Wat zou bij jouw onderneming een ‘onweerstaanbare aanbieding’ kunnen zijn?

3. De derde pagina  belicht de eigenschappen van jouw product of dienst en andere praktische info. Hoe kan jouw product jouw klanten helpen? Welk probleem los je voor hen op? Wat hebben ze daaraan en welk resultaat mogen ze verwachten wanner ze jouw product of dienst gaan afnemen?

4. De vierde pagina  bevat je contactinformatie. Het is belangrijk voor de internetgebruiker om te weten dat hij/zij met een bestaande persoon of bedrijf te maken heeft. Geef daarom kloppende contactinformatie zoals adresgegevens, email-adres en telefoonnummer(s). Deze pagina helpt je vertrouwen te winnen. Deze pagina kun je natuurlijk ook ergens anders in de rij neerzetten, dat hoeft niet de vierde pagina te zijn.

5. De vijfde pagina  is een ‘over ons/mij’ pagina. Deze pagina is erg belangrijk voor je positionering en helpt je geloofwaardigheid te krijgen. Je positionering bestaat uit het beantwoorden van vier vragen:

  1. Wie wil ik helpen? Ik help…
  2. Waarom wil ik helpen? Ik geloof ….
  3. Waarom ben ik gekwalificeerd? Ik kan….
  4. Waar ga ik heen? Ik droom….

Hierover meer in een volgend blog!

6. De zesde pagina  bevat de zogenaamde FAQ’s. Leg bij voorbaat al vragen uit die (potentiële) klanten zouden kunnen hebben. Zo hoef je ook niet telkens dezelfde vragen te beantwoorden. Nodig tegelijkertijd ook uit tot het stellen van vragen, zo kun je concreet contact onderhouden en de FAQ’s aanvullen.

7. De zevende pagina  is de blogpagina. Je blog is erg belangrijk! Met jouw blogberichten kun je je klanten voorzien van de informatie die voor hen interessant is. Naarmate jij hen meer en meer relevante informatie geeft, versterkt dit hun vertrouwen in jou, leren ze je beter kennen en zien ze je steeds meer als een expert. Dit zorgt ervoor dat ze vroeg of laat jouw klant gaan worden en hopelijk ook blijven! Tevens is dit een manier om hen te stimuleren jou te vertellen wat jij voor hen zou kunnen doen. Hoe meer jij op de hoogte bent wat jouw klanten nodig hebben, des te beter kun je je product of dienst afstemmen op jouw doelgroep en dit leidt weer tot meer klanten!

8. De achtste pagina  gaat over jouw portfolio en/of referenties. Het is voor toekomstige klanten fijn om te weten dat jij al meer gelukkige klanten hebt en ook willen ze graag horen wat jij voor hen hebt betekend. Maak duidelijk dat dit echte personen zijn, met naam en foto! Dit levert bewijs op voor jouw goede werk.

Hiermee heb je een uitstekende kapstok voor je website in handen! Heb je hier vragen over? Laat het weten in via een comment!

P.s. Deel dit artikel met iedereen die met deze informatie geholpen is!

E-boek de Ultieme website

De Ultieme Website

In dit e-book leg ik uit wat de opbouw is van een goede website en welke gedachten en beproefde kennis daarachter zit. Voor elke pagina geef ik je heldere en concrete opdrachten zodat je direct aan de slag kunt om je website te optimaliseren of om teksten voor je nieuwe website te gaan schrijven.

AVG toestemming

Je aanvraag is succesvol verzonden! Je ontvangt nu eerst een email waarin je jouw email adres kunt bevestigen en vervolgens ontvang je de downloadlink. Dank je voor je interesse!

Pin It on Pinterest