WIE BEVINDT ZICH IN JOUW DOELGROEP?

Focus Pocus…!

Ester Krause
Het bepalen van je doelgroep kan een lastig proces zijn. Dit is iets waar ik zelf ook tegenaan gelopen ben en dat blijft tot op heden nog steeds een aandachtspunt. Ik merk het ook in het contact met mijn klanten. Veel klanten hebben sterk de neiging hun doelgroep zo groot mogelijk te willen maken. En daar hebben ze veel goede redenen voor. Zo vinden ze dat hoe groter ze het bereik maken, hoe groter de kans op nieuwe klanten. Daarbij willen ze niemand uitsluiten, want dat is natuurlijk helemaal niet aardig. En als je niet aardig gevonden wordt, krijg je natuurlijk ook geen klanten! Ten slotte zijn veel klanten ervan overtuigd dat als je je sterk focust op een bepaalde doelgroep, je jezelf als coach dermate vernauwt dat je net zo goed in een gevangenis kunt gaan zitten. En wie voelt zich daar nu goed bij?

Doelgroep en je website

Voor mij als website-maker en dan voornamelijk waar het de vormgeving betreft, is het bijzonder belangrijk dat klanten helder voor ogen hebben wie zij precies willen aanspreken. Een heldere focus zorgt voor goede, bruikbare content, zowel in tekst als in beeld. Niet alleen scheelt dat een hoop aanpassingen gedurende het ontwerp- en bouwproces, het maakt websites in hun geheel betere sites. Er ontstaat een natuurlijke samenhang in vormgeving en lay-out, de site nodigt uit tot logische navigatie en het maakt de website tot een prettige ervaring voor de bezoeker. En dat heeft zeker een positief effect op hoe deze bezoeker jou als coach beschouwt!

Wanneer je nu onvoldoende focus hebt op de klanten die jij wilt bereiken dan heeft dat gevolgen voor de effectiviteit van je website. Het gevolg voor je teksten bijvoorbeeld is, dat je heel algemeen taalgebruik gaat inzetten. Wanneer je niemand in het bijzonder in gedachten hebt, kies je bewoordingen die tot gevolg hebben dat je ook helemaal niemand aanspreekt. En dit zorgt ervoor dat dan ook niemand zich aangesproken voelt en niemand zichzelf ziet als jouw nieuwe klant.

Een voorbeeld

Stel je voor dat jij jezelf ‘life-coach’ noemt. Je wilt mannen, vrouwen en ook jongeren helpen die tegen allerlei problemen aanlopen. Je bent immers goed getraind en er is niets wat jij niet zou kunnen handelen. Je zet duidelijk op je site dat je iedereen helpt en je somt al je trainingen en opleidingen op die je hebt gevolgd. Dan bezoekt een vrouw die overweegt een nieuwe baan te zoeken jouw website, omdat zij op zoek is naar begeleiding hierin. Daarna bezoekt zij de website van een collega die aangeeft gespecialiseerd te zijn in werkgerelateerde problematiek en daarin ruime ervaring heeft. Ze heeft beide sites goed bekeken en bij jullie beiden heeft ze een redelijk goed gevoel. Met wie van jullie coaches zal deze dame als eerste contact opnemen?

Het aanspreken van mogelijke nieuwe klanten heeft het meeste resultaat wanneer je hen raakt op het gebied waar zij het meeste last van hebben én waarmee jij als professional het beste overweg kunt. In bovengenoemd voorbeeld zal deze dame op zoek zijn naar iemand met ruime ervaring in haar specifieke probleem. Zij heeft immers geen zin om een rijtje coaches af te gaan voordat ze de goede vindt. Ze wil op voorhand zoveel mogelijk kunnen inschatten aan welke coach zij haar tijd, geld en energie gaat besteden.

Focus, focus, focus

Je zou kunnen stellen dat je de focus die je toepast kunt onderverdelen in 3 soorten beeldspraak: de gloeilamp, de laserstraal en de spotlight.

De gloeilamp als ene uiterste verbeeldt de coach die zoveel mogelijk mensen wil bereiken. Zet op elke lichtstraal afzonderlijk maar eens een subgroep neer en kijk waar deze stralen uitkomen. Je weet van een gloeilamp dat deze zeer diffuus licht uitzendt, licht dat geen duidelijke scope heeft en uitkomt in het niets.

De laserstraal is het andere uiterste, deze richt zich heel specifiek op een hele kleine groep, misschien zelfs op maar één specifieke klant. Al je focus hierop gaan toespitsen heeft tot gevolg dat deze klant(en) zich wel eens erg ongemakkelijk gaan voelen. Het is een lichtstraal die een brandend effect heeft en je weinig zal brengen.

De spotlight daarentegen heeft een hele duidelijke focus. Het is een wijd uitlopende lichtstraal met een scherp omgeven beschenen gebied. Je weet precies wat het bereik is van de lichtstraal zonder het brandende effect van de laserstraal.

Kijk eens goed naar het scope van de drie verschillende lichtstralen. Welke heeft het grootste bereik? Waar mijn klanten bang zijn voor het laserstraal-effect wanneer ik ze stimuleer om keuzes te maken is het juist de spotlight die het grootste bereik heeft. En niet de gloeilamp, want die lichtstralen belanden uiteindelijk helemaal nergens. It’s in the spotlight where the magic happens!

In mijn volgende blog ga ik dieper in op het bepalen van een doelgroep en waarom dit zo belangrijk is voor jouw website!

Wie staan er in jouw spotlight? En hoe komt dat naar voren in jouw website? Deel het met ons door een reactie achter te laten!

0 reacties

Een reactie versturen