Wat je moet weten over kleur (3) | In je website

Blog

In mijn vorige blog schreef ik over de link tussen emoties en kleuren. Nu ga dit drieluik over kleur afronden en zal ik tips geven over hoe kleur te gebruiken in je website. Want welk effect wil je bereiken met je kleurgebruik? Hoe vertegenwoordigen deze kleuren jou en je bedrijf? Wie zijn je potentiele klanten en hoe spreek je deze aan met jouw kleurgebruik? Even kort samengevat: hoe gebruik je de emoties van kleuren bij het effect dat je teweeg wilt brengen op de bezoekers van je website?

Met kleurgebruik kun je een hoop bereiken! Je kunt sfeer bepalen en zones afbakenen die bijdragen aan de rangschikking van de informatie die je wilt overbrengen. Je kunt een beeldvorming creëren die de herkenbaarheid van jouw onderneming versterken. Extra steunkleuren kunnen nog een dimensie toevoegen aan je website. Van belang is dat je de vormgeving consequent toepast en dat deze zich ook buiten de ruimte van de website uitstrekt! Visitekaartjes, briefpapier en folders hebben baat bij eenzelfde vormgeving.

De functies van kleur
Nu hebben kleuren behalve emoties natuurlijk ook functies. De natuur heeft tal van toepassingen voor kleuren, bijvoorbeeld als signaalfunctie. Een groene banaan is nog niet rijp; hij is pas lekker en zonder maagpijn te eten als hij geel is. Is ie echter helemaal bruin geworden, dan heeft de banaan zijn beste tijd wel gehad. Een ander voorbeeld is de geelzwarte dwarsstreping van wespen en bijen. Dit kleurpatroon betekent zoiets als ‘blijf af, gevaar!’

Wij mensen zijn deze functies gaan gebruiken voor speciale doeleinden. Een rood stoplicht bijvoorbeeld vertelt je dat je toch echt beter kunt stoppen anders kom je in een gevaarlijke situatie terecht.  De oorsprong hiervan is te vinden in de biologie: kleuren helpen mens en dier om goede keuzes te maken en zo uiteindelijk te overleven. De functies van kleur liggen zo diep verankerd in ons systeem dat we onbewust een groot deel van onze keuzes laten afhangen van de kleur die we waarnemen. Daarom zijn de kleuren die je kiest voor je website en vormgeving heel belangrijk voor het effect dat deze teweegbrengen bij de bezoeker van je website of klant.

Bedrijfsidentiteit en positionering
Ieder bedrijf heeft een eigen concept waarmee het zich onderscheidt van de rest. Ben je op zoek naar het juiste kleurgebruik voor je website, vraag je dan eerst af: wat wil ik bereiken? Wie spreek ik aan? Wat zijn de kenmerkende eigenschappen van mijn bedrijf en branche? En welke emoties wil ik oproepen bij bezoekers? Bepaal aan de hand hiervan welke hoofdkleur het beste aansluit en kies daarna de bijpassende kleuren.

De vier belangrijkste antwoorden op vragen die je jezelf als ondernemer moet stellen:
1. Ik help…. Wie is de groep klanten die jij het liefste wilt en het beste kan helpen? Wat zijn hun kenmerken en waar wonen zij? Wat doen ze zoal en waar kun je hen het beste bereiken? Durf keuzes te maken en je doelgroep klein te houden, zorg ervoor dat je niet in de bekende valkuil belandt dat je ‘iedereen’ wilt helpen! Niemand voelt zich dan door jou aangesproken!
2. Ik geloof…. Waarom wil je je juist deze groep klanten richten? Wat is het specifieke probleem dat zij hebben en waar jij ze bij kunt helpen? Durf ook hier weer een probleem te benoemen!
3. Ik kan…. Wat maakt jou gekwalificeerd om je doelgroep van dienst te kunnen zijn? Wat maakt jou een expert? Welke ervaring heb je opgedaan? Verwar dit niet met:  welke opleiding heb je gevolgd!
4. Ik droom…. Wat is jouw visie op de langere termijn? Wat is je ‘bigger view’? Wat wil jij bijdragen aan de maatschappij als geheel bijvoorbeeld?

Verschillen tussen mannen en vrouwen
Vraag je af of je doelgroep overwegend uit mannen of vrouwen bestaat. Het is echt verbazingwekkend hoe groot de verschillen in de kleurvoorkeuren tussen de beide seksen zijn. Mannen geven doorgaans de voorkeur aan fellere kleuren, grijswaarden en schaduwkleuren (kleuren gemengd met zwart), terwijl vrouwen juist de voorkeur geven aan zachtere kleuren en tinten (kleuren gemengd met wit). Ook de voorkeur voor specifieke kleuren wijkt af: onderzoek heeft uitgewezen dat het merendeel van de mannen helemaal niets heeft met de kleur paars. Zelf kan ik hierover meepraten. Ik heb aantal jaar geleden een site voor een mannelijke klant gemaakt die tijdens onze intake een paarse stropdas droeg. Ik stelde hem de hoofdkleur paars voor en hij vond dat een prima idee. Nu, een paar jaar later, blijkt deze site de meest inactive site te zijn in mijn portfolio! Uiteraard zullen hier ook andere redenen voor zijn, maar toch…..Ben je bekend met je doelgroep, dan kun je hier rekening mee houden.

Ouderen
Van ouderen is bekend dat zij vaak van pasteltinten houden, maar deze kleuren zijn niet echt geschikt voor websites. Ze geven immers weinig contrast omdat pastels veelal licht van kleur zijn. Bovendien zien ouderen vaak minder goed en zijn zij gebaat bij contrastrijke kleuren. Witte achtergronden met duidelijke, niet al te kleine letters gecombineerd met foto’s vormen dan een goed recept voor websites die zich specifiek richten op een dergelijke doelgroep. Uiteraard zijn rustige layouts en heldere navigatie hier nog belangrijker dan dit voor andere websites het geval is.

Jongeren
Het zal je niet verbazen dat je bij websites die gericht zijn op jongeren wel wat risico’s kunt nemen. Flitsende (neon)kleuren en veel bewegende, kleurrijke items maken een website dan tot een belevenis. Waar andere surfers voornamelijk informatie willen vinden, zijn jongeren vaker op zoek naar een ervaring. Zij zijn ook veel meer gewend aan video’s, reclamebanners, sliders en interactieve elementen en zullen deze ook willen aantreffen in websites willen zij zich aangesproken voelen.

Branches
Laat kleur deel uitmaken van de herkenbaarheid van het type onderneming. Zoek enerzijds kleuren uit die mensen over het algemeen al ergens mee associëren en waak er tegelijkertijd voor niet al te zeer in clichés te vervallen. Gebruik herkenbare kleuren die bezoekers vaak al min of meer verwachten en wees vooral wel creatief binnen deze kaders! Veel zwart gebruiken in een website voor een tuincentrum zal menigeen in verwarring brengen. Alleen maar groen gebruiken is dan echter wel heel erg voor de hand liggend. Zoek dus de grenzen op!

7 goede tips voor kleurgebruik in je website!
Tot slot nog een aantal tips om bij het ontwerpen van je website rekening mee te houden:

  1. Overdrijf niet en houd het aantal kleuren dat je gebruikt beperkt. Bij meer dan twee hoofdkleuren wordt een site vaak druk en onoverzichtelijk.
  2. Trends zijn tijdelijk. Laat je niet al te veel beinvloeden door trends. Tenzij je erop bedacht bent, dat je je site regematig een ‘overhaul’ gaat geven. Leef je in dat geval vooral uit als je doelgroep daardoor wordt aangesproken.
  3. Bedenk dat de associaties die jij bij een bepaalde kleur hebt, op een andere plaats of in een andere cultuur kunnen verschillen. Uit een internationaal onderzoek uit 1999 blijkt dat de kleuren blauw, groen en wit in veel landen graag gezien worden en ook ongeveer dezelfde betekenis hebben. Voor de kleuren zwart en rood geldt dat zij weliswaar in veel landen gebruikt worden, maar in verschillende landen verschillende betekenissen hebben.
  4. Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van complementaire kleuren. Dit zijn kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel. Toch kun je in sommige gevallen ook juist kiezen voor deze kleurcombinaties: ze maken ook wel een statement. Het geel en blauw van Ikea bijvoorbeeld is een bekend voorbeeld.
  5. Zorg bij je kleurkeuze voor voldoende contrast zodat teksten leesbaar blijven.
  6. Met kleur kun je ook de gebruiksvriendelijkheid verhogen, bijvoorbeeld door knoppen een bepaalde kleur te geven zodat je ze niet over het hoofd ziet.
  7. Gebruik donkergrijze tekst in plaats van zwarte letters. Zwart op wit is weliswaar heel contrastrijk, maar ook vrij hard. Een donkergrijze tekst geeft meer dan voldoende contrast, maar leest zoveel prettiger!

Heb je vragen over goed kleurgebruik in jouw website? Voor welke kleuren heb je gekozen en waarom heb je voor deze kleuren gekozen? Laat het ons weten in een reactie!

E-boek de Ultieme website

De Ultieme Website

In dit e-book leg ik uit wat de opbouw is van een goede website en welke gedachten en beproefde kennis daarachter zit. Voor elke pagina geef ik je heldere en concrete opdrachten zodat je direct aan de slag kunt om je website te optimaliseren of om teksten voor je nieuwe website te gaan schrijven.

AVG toestemming

Je aanvraag is succesvol verzonden! Je ontvangt nu eerst een email waarin je jouw email adres kunt bevestigen en vervolgens ontvang je de downloadlink. Dank je voor je interesse!

Pin It on Pinterest